משמעות החיים בדתות שונות

משמעות החיים

האדם, באשר הוא, רוצה לדעת מה משמעות החיים ומטרתם, למה באנו לעולם הזה והאם באמת יש לכך הסבר שניתן להבין. בכל הדתות והאמונות מסבירים את שאלות הקיום ומטרתם וכל דת ואמונה על פי תפיסתה.
על פי היהדות ישנו עיקרון יסודי שאומר שהאדם אינו יכול לעשות דבר לאלוהים כי לאלוהים אין רצונות וצרכים. האל נותן לנו הכל וגם את התורה כדי שאנחנו נוכל ללמוד איך להנות ממיטב הטוב שלו ולקיים חיים של שפע ושלום. ביהדות אנו אמורים לאהוב את האלוהים עד כדי שנהיה מוכנים להקריב את חיינו למענו כלומר כשמשהו כל כך חשוב לך זה נותן לך מטרה, משמעות וכיוון בחיים ורק כשמבינים ויודעים בשביל מה אתה מוכן למות רק אז אתה באמת מתחיל לחיות. ביהדות גורסים שהעולם הזה נותן לך תענוגות חומריים אך הם לא מתקרבים לתענוגות של רוחניות אהבה ומציאת משמעות אמיתית לחיים.
שלא כמו בשאר הדתות, ביהדות מוכנים להקריב את חייהם למען הזולת, למען הפצת הדת, להיות אור לגויים ולהביא שלום לעולם כולו. על פי הבודהיזם ע"י הבנת הגורמים שיוצרים את חיינו שמאופיינים בכאב וסבל אנו יכולים לגלות ולהשתחרר מכל המצבים הלא נעימים הללו. בבודהיזם ישנו ציור של גלגל המורכב מעשרים ואחד חלקים המתארים את התהליך מהלידה עד המוות ובחזרה. זהו ציור שמתאר את העולם הפנימי והפסיכולוגי כמו מפת עולם המתארת את התהליך התודעתי והשפעתו על האדם. ע"י תרגול שמפרק ומנטרל את כל דפוסינו שגורמים לכל הכאב וחוסר הסיפוק אנו יכולים להגיע לחיים מלאי אושר שמחה ומשמעות, דרך שמביאה את האדם לשלוות אמת בשם נירוונה. בשונה מדתות אחרות הבודהיזם אינו מבוסס על אמונה
והוא דוגל שהאדם צריך להתפתח דרך התנסות ישירה וזו בעצם דרך חיים. על פי הנצרות ישנו אל אחד כל יכול שמנהל את כל המציאות ומאמיני הדת מקיימים את מצוות האל דרך בנו ישו. כל משמעות החיים היא ללכת בדרכו ולהשתדל להגיע לדבקות מוחלטת ובכך להגיע אחרי המוות לגן עדן לחיים נצחיים ומלאי כל טוב של אושר שלווה שפע ונצחיות ולא חלילה לחיות בחטא ולהגיע בסופו של דבר לגיהנום להישרף לנצח באש ובסבל נורא.
בכל הדתות והאמונות הקיימות בעולם האדם מחפש מה ייעודו בעולם ומה מטרת החיים, בכך הוא ממלא את שנותיו בחיפוש ומימוש משמעות החיים וגם אלה ששאלה זו לא מעסיקה אותם אומרים שיש כנראה משמעות ומטרה לחיינו אך הדבר כלל לא מטריד אותם ואלה שגורסים שאין שום מטרה ומשמעות, חיים על פי אותה הגדרה וזו משמעות החיים בשבילם.