השתלת עצם בלסת עליונה

לא מעט מהמטופלים אשר סובלים ממחלות שיניים עלולים להגיע לכדי מצב של החלפת שן בשתל, לעיתים במקרים אלו עלולים להיגרם ממחלה כרונית בשן (עששת מתקדמת) או מתאונות אשר יכולת להרוס את מבנה השן והשורשים. במצבים שכאלו החלפה של שן בשתל יכולה להתאפשר במידה ויש מספיק עצם באזור המבוקש על מנת שהשתל יוכל להשתלב בצורה האופטימלית באזור השן. ובמקרים בהם לא יהיה מספיק  עצם יצטרך המטופל לעבור השתלת עצם אשר תאפשר לשתל בהמשך להתאקלם, ומה שגם עלול ברוב המקרים לעכב את התהליך ואף לייקר איתו. ועדיין ישנם הבדלים בטיפול כאשר מדובר בהשתלת עצם ללסת עליונה, המצריכה לא פעם התנהלות כירורגית עדינה יותר

למי זה מתאים?

ישנם 3 סיבות עיקריות להשתלת עצם בלסת עליונה והראשונה מביניהם היא הזנחה של חלל הפה, במצבים מסוג אלו עלול המטופל לגרום לנזקים ודלקות הפוגעות בכמויות העצם עד לכדי מצב של חוסר עצם לחלוטין. מחלות אלו אשר עלולות להתפתח עם חוסר היגיינה באזור הפה או להיווצרת אזור פורה לחיידקים, עלול לגרום לפגיעה גם בשורשים שונים של השיניים. הסיבה השנייה היא כמובן עקירה של שן כואבת ועם חוסר המשך טיפול בה, עלולה העצם להעלם בצורה הדרגתית ועד לכדי מצב שבו לא תשאר עצם כלל. סיבה זו נגרמת בעיקר עם חוסר המשך טיפול לאחר העקירה, שכן זמן ההמתנה מעקירה לשתל נע בין 3 עד 4 חודשים. הסיבה השלישית היא כמובן מחלות שיניים אשר יכולת להחריף ואף לפגוע בשורשים ובעצם השן, מצב שכזה עלול לקחת חלק ישיר בהזנחה של השיניים אך לעיתים גם כמקרה בודד.

השתלת עצם בלסת עליונה מתחלקת לאפשרויות הבאות:

•השתלת עצם סגורה

שיטה זו מקובלת בעיקר במצב בו למטופל עדיין יש מעט עצם באזור המבוקש, עד לגודל של 2 מילימטר. בשיטה זו יבצע הרופא המטפל חור קטן בלסת ודרכו יכניס את תחליף העצם אל אזור הסינוס, כך יוכל הרופא להגיע אל אזור הסינוס ולא לבצע חורים עמוקים יותר וגם לבצע השתלה מיידית של השתל.

•השתלת עצם פתוחה

הליך נחשב למעט יותר פולשני מכיוון שהוא מצריך מהרופא לפתוח "חלון" בצידו החיצוני של הלסת, כך מתקבלת גישה מהירה אל הסינוס. לאחר יצירת חלון זה מחדיר דרכו הרופא את העצם החדשה אל הסינוס, ולאחר זמן החלמה של כחודשיים וחצי עד שלוש יוכל המטופל לעבור השתלת שתל.

החלמה ואיסורים

הליכים רפואיים אלו עלולים להיות רגישים מאוד ולהיות מושפעים בצורה ניכרת מתנועות גוף שלנו הטמפרטורות השונות שנימצא בהן. בימים הראשונים ככל הנראה תרגישו גרגירים באזור הפה, יחד עם זאת יהיה עליכם להמנע גם מצחצוח שיניים במהלך 24 השעות הראשונות, ולהיות תחת מנוחה במהלך השבוע הראשון לניתוח. על כן יש להמנע מכל פעילות גופנית במהלך השבועיים הראשונים, להימנע מטיסות, צלילות קינוח אף וניגון בכלי נשיפה.