הכל בעיני המתבונן

אתם בטח מכירים את המשפט הזה – "הכל בעיני המתבונן". בדרך כלל אנחנו משתמשים בו כשאנחנו רוצים לבטא דעה הפוכה מזו שנאמרה. כלומר, המשפט הזה בא לבטא את המצב שבו שני אנשים מחזיקים בדעות שונות והם פשוט מסכימים שלא ניתן להסכים או להכריע בעניין כיוון שלכל אחד דעה משלו, טעם משלו, שלא ניתנים לשינוי. אבל בעיני יש משמעות נוספת למשפט הזה.

עננים בצורות שונות

בדרך כלל כשאנחנו נתונים במצב רוח ירוד קשה לנו מאוד לשנות את התחושה. אנחנו שוקעים יותר ויותר לתוך עצמנו, לתוך התחושה המרה של הכאב. ממש כמו עליסה בארץ הפלאות שידעה שאסור לה להיכנס למחילת הארנב אבל בכל זאת הציצה פנימה. משהו בתוכה משך אותה לצלול לתוך המחילה – פנימה לתוך עצמה. יש משהו ברחמים העצמיים האלו שאנחנו מאוד אוהבים להתעטף בהם. כמו שמיכה חמה ביום חורף גשום וסוער. ההתרפקות על הכאב והצער נותנים לנו באיזשהו מקום תחושה של שליטה. אני שולט על התחושות שלי, על הרגשות שלי. יש אנשים שהרבה יותר קשה להם לשמוח מאשר להיות עצובים. זה מצריך מהם כוחות ואנרגיה.

דווקא בגלל הקושי הזה יש צורך להבין שבעצם הכל בעיני המתבונן. אנשים שחווים מצב רוח ירוד, תסכול או אפילו דיכאון, חיים במציאות מעוותת שיצרו לעצמם. הם מתרכזים בקושי, בסבל, ברע במקום להסתכל על הטוב. אין להם את הכוחות להתנגד למרירות שעוטפת אותם. מציאות שלנו יכולה להיראות סבירה ונורמלית לחלוטין יכולה להתפרש אצלם כטרגדיה ממשית והם מוצאים את עצמם נלחמים יום ביומו נגד השדים האלו ובכך מכלים את כוחותיהם. לא פלא שבשלב מסוים הם מרימים ידיים ומתייאשים עד לכדי נטילת חייהם כיוון שהם נואשו. הם לא מאמינים ביכולת שלהם להתנגד לשדים האלו.

חשוב להבין אותם ויותר מכך חשוב לקבל אותם. לעיתים כאשר בן משפחה או ידי קרוב חווה דיכאון יש קושי לסובבים אותו להבין את מה שהוא חווה. לפעמים נאמרים משפטים כמו – "פשוט תצא מזה" או "זה לא כל כך נורא כמו שאתה עושה מזה". משפטים כאלו, מעבר לכך שהם חוטאים למטרה ולא מעודדים אף אחד, יכולים לעשות אפילו נזק. לגרום לתסכול גדול יותר ולתחושת הבדידות.

אם נצליח לקבל כל אחד על ידי אהבת הזולת, את דרך הראיה שלו והצורה בה הוא חווה את העולם אולי נצליח לקרב אלינו גם את האנשים הבודדים ביותר. אלו הזקוקים יותר מכולם למילה חמה ועוטפת במקום המרירות שעוטפת את ליבם.